‘Eindelijk!’ Dat hoorden we vaak van scholen en leerkrachten wanneer we vertelden over de ontwikkeling van onze nieuwe methode voor taal en lezen. ‘Eindelijk!’ dachten we zelf ook toen we hoorden dat we een FD Gazelle award hadden gewonnen. En ‘eindelijk!’ dachten scholen toen hun leerlingen veel betere resultaten haalden bij begrijpend lezen. Het zijn slechts een paar van de vele redenen waarom we graag terugblikken op 2024. We hebben stappen gezet waar we bij de oprichting van Faqta nog niet eens van durfden te dromen. Daarom kijken we ook reikhalzend uit naar wat ons in 2025 te wachten staat.
Faqta-oprichters Anouk Binkhuysen en Wouter Delken met de felbegeerde FD Gazellen-award.
We hebben het al vaker gezegd: als leerkracht sta je meestal in je eentje voor de klas, maar je staat er niet alleen voor. Dat kan ook niet. De weg naar het beste onderwijs voor onze leerlingen moeten we niet individueel willen bewandelen. Daarom trekken we graag op met leerkrachten. Dankzij hun inbreng kunnen we onze methodes zo goed mogelijk laten aansluiten op wat er in de klas nodig is.
Maar we werken niet alleen samen met leerkrachten. We zoeken bewust andere organisaties op voor een gelijkwaardige samenwerking. Hebben we eenzelfde visie op onderwijs? Dan zitten we in dezelfde boot en roeien we samen naar de overkant. In 2024 zijn we daarom bijvoorbeeld voor onze opleidingen en trainingen een samenwerking gestart met Klik Onderwijs. Waarom we juist voor hen als implementatiepartner hebben gekozen, lees je in dit artikel.
In Nederland werken al meer dan 500 scholen met ons leerplatform en zetten dat op hun manier in. Daarbij maakt het niet uit of je nu graag klassikaal lesgeeft of je leerlingen volledig zelfstandig wil laten werken. Alles daartussenin kan, jij bepaalt waar de grens ligt. Want onze software kent geen grenzen. Letterlijk.
In 2023 investeerde het Duitse Klett in ons. Daardoor zijn we nu opgenomen in een van de grootste onderwijsfamilies ter wereld. We werken samen met collegabedrijven en leren van elkaars ervaringen. Een mooi voorbeeld daarvan is de samenwerking met Zwijsen België. Sinds dit schooljaar wordt ook op Vlaamse scholen met ons leerplatform gewerkt. Voor hun methode voor Frans, En avant, hebben we een aangepaste versie van het platform ontwikkeld. Daarmee zetten we weer een grote stap voorwaarts.
Dit nieuwe Digi Zwijsen-platform is gestoeld op ons leerplatform en daarmee op onze uitgangspunten. Je kunt je voorstellen dat we daar enorm trots op zijn! Natuurlijk omdat het mooi is om met een organisatie als Zwijsen samen te werken en we elkaar op die manier inspireren. Maar vooral omdat onze aanpak en opzet navolging vinden.
Zwijsen België en Faqta vieren een geslaagde samenwerking.
Ondertussen zitten leerkrachten in Nederland met smart te wachten op onze lesmethode voor Nederlands in het basisonderwijs. Al sinds we met Faqta Lezen het vak begrijpend lezen aan ons geïntegreerd lesprogramma hebben toegevoegd, wordt hierom gevraagd. Voor hen hebben we goed nieuws! Vanaf schooljaar 2025-2026 gaan de eerste Faqta-scholen taal en lezen integreren met wereldoriëntatie en taalvaardigheden bouwen op een gemeenschappelijke kennisbasis. Op die manier kunnen zij de taalvaardigheden van hun leerlingen naar een hoger niveau tillen. Een jaar later zal Faqta Nederlands voor alle scholen beschikbaar komen.
Met vertrouwen kijken we vooruit naar dit jaar en verder. We halen energie uit de bestaande en nieuwe samenwerkingen die we hebben ingezet met leerkrachten, scholen, stichtingen en diverse onderwijspartners. Ons lesprogramma zien we steeds completer worden. We groeien als bedrijf door meer en meer (onderwijs)talent aan ons te binden. Met nieuwe kennis en ervaring op onderwijsgebied wordt ons team steeds rijker. En zo komen we elke dag een stapje dichter bij ons grote doel: lesgeven eenvoudiger, effectiever en leuker maken.