Leerkrachten doen er alles aan om hun lessen interessant en leerzaam te maken. Maar liefst 64% van de leerkrachten gaat regelmatig op zoek naar aanvullend lesmateriaal. Dat kan zijn om te differentiëren, in te spelen op de actualiteit of om een thema meer tot leven te brengen. Maar de zoektocht naar dit extra materiaal is een tijdrovende klus. Vaak is het lastig om materiaal te vinden dat goed aansluit bij de lessen én voldoet aan de kerndoelen.
Leerkrachten zoeken om verschillende redenen naar aanvullend lesmateriaal. Het doel is altijd hetzelfde: je wilt zo rijk mogelijke lessen geven om je leerlingen zo optimaal te kunnen ondersteunen bij hun ontwikkeling. En daarvoor haal je alles uit de kast. Methodes bieden hiervoor helaas niet altijd voldoende mogelijkheden. Tijdens gesprekken met leerkrachten horen we vaak de volgende redenen terugkomen waarom ze op zoek gaan naar aanvullend lesmateriaal:
Wat de reden voor jou ook is om die aanvullende oefening of extra les te zoeken, het is niet altijd eenvoudig. Er zijn veel zaken waar je rekening mee moet houden en je tijd is beperkt. Vervolgens blijkt dat de kant-en-klare lessen die je tegenkomt toch net niet aansluiten. Die moet je dan aanpassen of je bent genoodzaakt om alsnog zelf een les te bedenken. Uitdagingen waar je mee te maken kunt krijgen zijn bijvoorbeeld:
De verleiding kan groot zijn om dan maar gewoon de methode te volgen, ook al houd je daardoor wel het gevoel dat je kansen mist. Zelf gaan we daarom zo veel mogelijk op zoek naar opties die je lesprogramma verrijken door kennisgebieden te combineren en vaardigheden door de diverse vakken heen te integreren. Dat geeft je de kans om je leerlingen, zonder veel aanpassingen in je rooster en de invulling van je lessen, net even die extra ondersteuning of uitdaging te bieden. Daarvoor hoef je niet veel extra werk te verzetten; aan wat je toch al doet, geef je een andere invulling.
Voorbeeld van een boekenlijst voor groep 6 waarmee je aansluit op wat de leerlingen leren over het weer en de kracht water.
Met goed gekozen aanvullend materiaal kun je steeds meer richting thematisch onderwijs bewegen. Door verschillende vaardigheden en vakgebieden samen te brengen, wordt je lesprogramma steeds meer een samenhangend geheel. Dit hoeft geen doel op zich te zijn, maar het kan een mooi bijkomend effect van je aanvullend lesmateriaal zijn. Download onze whitepaper: Thematisch werken in de praktijk
Het verrijken van een thema hoeft niet te betekenen dat je jezelf heel veel extra werk op de hals haalt. Samen met je team kun je materialen verzamelen en ideeën uitwisselen, zodat je niet alles alleen hoeft te doen. Kies aanvullingen die passen bij je thema en bij wat je al inzet in de klas. Denk bijvoorbeeld aan hoe begrijpend lezen geïntegreerd kan worden met wereldoriëntatie of hoe je een creatieve afsluiting organiseert waarmee je leerlingen hun nieuwe kennis kunnen toepassen.