Met ‘spelend leren’ leren leerlingen vanaf groep 1 spelenderwijs. Zo ontdekken leerlingen al vroeg de wereld. Met praatplaten, spellen, video’s en veel verschillende activiteiten maken de kleuters kennis met de wereld. Prikkel zo de verbeelding, stimuleer de motorische ontwikkeling en geef ruimte aan leren en ontdekken.
Spelenderwijs leren, wat is dat eigenlijk? Over het algemeen zijn er vier kenmerken die het ‘spel’ definiëren:
Leerlingen hebben plezier met het spelen en de speler is betrokken
De leerling wil vrijwillig spelen
De leerling wil zelf spelen en neemt initiatief hiervoor
Spelen heeft geen extern doel, het draait vooral om het proces van spelen
Bij spelend leren is het dus belangrijk dat een leerling plezier heeft met spelen en ze zelf (deels) mogen bepalen wat ze gaan doen. Zo is het spel namelijk nog steeds aanwezig bij spelend leren.
In de klas zou je spelend leren kunnen geven door verschillende activiteiten voor te leggen aan de leerlingen. Leerlingen mogen dan zelf bepalen welke activiteiten ze allemaal leuk vinden om te doen, en hier gaan ze dan mee aan de slag.