Na bijna tien jaar hetzelfde logo is het tijd voor iets anders. Met trots presenteren we hier ons nieuwe logo. Niet omdat we zo nodig willen vernieuwen. Zoals ook voor onze lesmethodes opgaat, vernieuwen we alleen als het beter wordt. Met ons oude logo richtten we ons vooral op wereldoriëntatie, maar inmiddels zijn we zoveel meer.
Ons nieuwe logo bestaat uit een woordmerk en een beeldmerk. Het beeldmerk bevat twee ‘blobs’, vormen die je ook terugziet op ons leerplatform. Deze primaire vormen geven het nieuwe Faqta-logo een subtiel educatief tintje. De cirkelvormige blob en de meer vierkantige vorm overlappen elkaar deels. Op die manier laat het zien dat wanneer je verschillende zaken in samenhang aanbiedt, er iets nieuws ontstaat wat meer is dan de som der delen. Daarnaast symboliseert het de samenwerking tussen Faqta, scholen en leerkrachten. Een visuele weergave van hoe vakkennis en praktijk bij elkaar komen.
Het woordmerk is een vereenvoudigde versie van ons originele logo, met ronde en speelse elementen in de letters a, f, q en t. Het is eenvoudig en toegankelijk, zoals ons lesprogramma. Deze stijl heeft een vriendelijke en uitnodigende uitstraling - precies wat we willen zijn voor onze gebruikers. Waar ons oude woordmerk met de vele details vooral de wereldoriënterende en kunstzinnige vakken symboliseerde, willen we meer uitstralen waar we nu staan. Het totaalbeeld straalt eenvoud, toegankelijkheid en professionaliteit uit. Samen met het beeldmerk zorgt dit ervoor dat we gemakkelijker te herkennen zijn.
Ons nieuwe logo is niet zomaar een design. Het weerspiegelt onze missie: onderwijs simpeler en effectiever maken. Met Faqta breng je samenhang in je lessen aan, zodat je leerlingen gemotiveerd kennis en vaardigheden opdoen. Ons logo is een knipoog naar die missie en de manier waarop we scholen ondersteunen.
Een nieuwe huisstijl voer je niet zomaar door. Waar het snel en gemakkelijk aangepast kan worden, zie je het nieuwe Faqta-logo al voorbij komen, zoals op de website en op het leerplatform. Maar bijvoorbeeld in het gedrukte lesmateriaal en de themavoorbereidingen zul je de komende tijd zowel ons oude als nieuwe logo tegenkomt. Zomaar weggooien vinden we zonde. Bovendien, alle materialen aanpassen kost erg veel inzet van onze medewerkers. En zij besteden hun tijd liever aan de ontwikkeling van nieuwe lessen en nog betere methodes.