Blog

Kerndoelen moet je dekken én tellen: Kijkwijzer voor geïntegreerd taalonderwijs

In dit artikel ontdek je hoe je je huidige lesmateriaal controleert en aan kunt passen om aan de nieuwe kerndoelen te voldoen. De afgelopen jaren zijn de nieuwe kerndoelen voor het vakgebied Nederlands opgesteld en in 2025 definitief gemaakt. Langzaamaan wordt duidelijk wat dit betekent voor de praktijk. Voldoen je huidige taal- en leesmethodes nog wel na 2026? Kun je met het lesmateriaal dat je hebt nog steeds een kerndoeldekkend programma maken? Of moet alles op de schop? Om dat helder te krijgen, kijk je eerst kritisch naar wat je nú doet en daarna naar wat je (nog) niet doet. Precies daarbij willen we jou als leerkracht ondersteunen met onze kijkwijzer voor geïntegreerd taalonderwijs.

Hoe kan ik mijn huidige lesprogramma inzetten voor de nieuwe kerndoelen voor taal en lezen? Inspirerende, samenhangende lesvoorbeelden in onze kijkwijzer om te gaan werken met de nieuwe kerndoelen voor het vakgebied Nederlands, taal en lezen in het basisonderwijs.

→ Download de kijkwijzer

In onze kijkwijzer ontdek je in zes overzichtelijke stappen - aangevuld met 5 concrete lesideeën - hoe je een begin maakt met een nieuw kerndoeldekkend lesprogramma. Je gaat uit van wat je al hebt, zodat je ontdekt waar kansen liggen om je onderwijs slimmer, rijker en toekomstbestendig te maken.

Begin bij je huidige lesprogramma
Een nieuw kerndoeldekkend lesprogramma opzetten doe je niet in één middag. Om het overzichtelijk te houden, begin je bij de basis: inzicht in je huidige programma. Je stelt jezelf vragen als:

  • Welke lessen geef ik?
  • Wat is de opbouw van mijn lesprogramma?
  • Welke onderwerpen behandel ik in een bepaalde periode?
  • Wat zijn de leerdoelen?

Met het nieuwe kerndoelenboekje van SLO naast je kijk je eerst naar wat je al doet. Pas wanneer dat helder is, kijk je naar wat je nog niet doet. Denk aan vragen als:

  • Waar kan ik samenhang aanbrengen tussen vakken?
  • Kan ik de domeinen van taal en lezen integreren in bestaande lessen?
  • Zijn er rijkere teksten die ik kan gebruiken i.p.v. het (vaak verarmde) aanbod in de methode?

Tel hoe vaak je kerndoelen dekt
Bij de kerndoelen gaat het er niet alleen om dat je ze dekt met je lesprogramma, maar ook dat je zorgt dat het aansluit op de leerbehoefte van je leerlingen. Je wilt weten hoe vaak je een kerndoel dekt. Daarom ga je tellen. 

  • Hoe vaak komt een vaardigheid of onderwerp terug in mijn lessen?
  • Ben ik hiermee voldoende kerndoeldekkend?
  • Voldoe ik hiermee aan de leerbehoefte van mijn leerlingen?

Naarmate je beter ziet wat je allemaal al doet, zie je ook scherper waar eventuele gaten zitten, niet alleen in de dekking, maar ook in wat jouw leerlingen nodig hebben. Start vandaag nog met het analyseren van je lesprogramma en ontdek kansen om je onderwijs te verbeteren met de kijkwijzer voor geïntegreerd taal- en leesonderwijs.

Nog geen reacties

Laat een reactie achter