Blog

Kennis is de basis voor taal en lezen

Faqta Wereld is een methode voor wereldoriëntatie waarmee je een kennisbasis legt voor andere vakken zoals taal en lezen. We geloven in een combinatie van klassikaal lesgeven en ruimte voor onderzoek en verdieping. De methode rust op de verschillende didactische uitgangspunten die we in dit artikel bespreken.

Kennis_Basis_Taal_1920x1280

Met Faqta Wereld bied je verschillende leergebieden in samenhang aan en heb je geen losse lessen meer voor bijvoorbeeld aardrijkskunde en geschiedenis. Wel is er altijd één hoofdvak. Een thema over de zeventiende eeuw blijft een geschiedenisthema maar daarbinnen heb je ook lessen die gaan over kunst. Je bent meerdere weken met één thema bezig en je diept verschillende onderwerpen uit die aansluiten bij dat thema. Zo werk je aan een stevige kennisbasis. Dit zorgt voor herkenning bij de leerlingen. Die kennisbasis kun je inzetten bij vakken als begrijpend lezen en taal

Aandacht voor taal- en leesontwikkeling binnen wereldoriëntatie

Aan de eerste twee tegels van elk deel op het leerplatform is een kennistekst toegevoegd als moment van kennisoverdracht. Waar mogelijk zijn dit authentieke teksten die je leerlingen ook tegen kunnen komen in de echte wereld. De teksten kun je ook downloaden en printen, zodat leerlingen ze van papier kunnen lezen. Daarnaast staan in het doeboek verschillende verwerkingsopdrachten waarbij het gaat om taalontwikkeling.

Screenshot_Programmawijzer_Weersvoorspellingen_01
Kennisteksten op het leerplatform die de leerlingen kunnen lezen wanneer ze zelfstandig met het thema aan de slag gaan. Dezelfde teksten kun je ook downloaden en printen.

Begripsvorming staat voorop

Iedere les begint met het opdoen van kennis. Je leerlingen moeten immers eerst werken aan hun gemeenschappelijke kennisbasis voordat ze - gezamenlijk of individueel - met de verwerking kunnen beginnen. De opbouw van de thema’s en de lessen is daarbij steeds hetzelfde. Zo zul je bij de geschiedenisthema’s merken dat de delen op chronologische volgorde staan om het historisch tijdsbesef te stimuleren. Die begripsvorming is om meerdere redenen belangrijk. Een sterke kennisbasis heb je nodig om tekst goed te kunnen begrijpen, maar ook wanneer je met een stelopdracht aan de slag gaat. Daarnaast helpt het de leerlingen bij het beoordelen van informatie die ze vinden op internet.

Visueel en contextueel leren

Je leert het beste als je de informatie op verschillende manieren aangeboden krijgt in verschillende contexten. Daarom werkt het leren van video in combinatie met interactieve klikplaten en informatieve teksten zo goed. Een complex onderwerp als de geschiedenis van Napoleon wordt eerst in een video van maximaal drie minuten behandeld. Langere video’s zijn namelijk niet effectief voor kennisoverdracht. Hetzelfde onderwerp komt later op een andere manier terug in een klikplaat en een leestekst. Zo versterken tekst, beeld en geluid elkaar.

Screenshot_Programmawijzer_Napoleon_01
In het thema Fabrieken en burgerrechten leren de leerlingen van groep 8 eerst door middel van een video over Napoleon.

Screenshot_Programmawijzer_Napoleon_02
Met behulp van een klikplaat ontdekken ze vervolgens meer over wat Napoleon deed. 

Screenshot_Programmawijzer_Napoleon_03
Aan de hand van een leestekst komen de leerlingen erachter hoe de macht van Napoleon eindigde. 

Stelopdrachten in het doeboek

Een kennisbasis is belangrijk voor de taalontwikkeling en vice versa. Kennis van de wereld en kennis over taal gaan hand in hand. Daarom besteden we juist bij wereldoriëntatie aandacht aan lezen en taal. En met het kennisfundament dat je opbouwt bij wereldoriëntatie kun je bij begrijpend lezen en taal aan de slag om effectiever taalvaardigheden te ontwikkelen. Voor die kennisopbouw is het belangrijk dat thema’s meerdere keren terugkomen zodat leerlingen hun kennis zowel kunnen opfrissen als uitbreiden. Daarom kun je met Faqta thematisch werken met doorlopende leerlijnen van groep 1 t/m 8. 

Screenshot_Programmawijzer_Doeboek_01-1

In groep 8 zijn de leerlingen bezig met een thema over het weer. Dat gaat natuurlijk over natuur, wetenschap en aardrijkskunde. De leerlingen leren ook over mythes waarmee vroeger het weer werd verklaard. Voor een opdracht in het doeboek gaan ze een eigen mythe schrijven over regenbogen. 

Leerkracht als expert en begeleider

Op wat voor manier jij je lessen ook geeft, jouw rol als leerkracht is cruciaal. Je bent dé expert op het gebied van het onderwijs en kent je leerlingen als geen ander. Met Faqta beschik je over een brede basis waar je uit kunt halen wat bij jou past als leerkracht én aansluit op de behoeftes van je leerlingen. Onze lesgevenpagina en themavoorbereiding ondersteunen je daarbij. Je krijgt tips om te differentiëren en vindt bij elke les coachvragen zoals deze in het thema Het rijk van planten en dieren:

| Welke kenmerken van het klimaat maken het geschikt voor deze planten?
 

Je biedt de leerlingen kennis aan en je geeft context aan de thema’s. De methode is daarbij enkel een middel; jij prikkelt de klas met vragen en werkt zo naar begrip.

Nog geen reacties

Laat een reactie achter