Blog

Hoe maak je leren zichtbaar?

Het klaslokaal van nu lijkt nog behoorlijk op het klaslokaal van vroeger. Ook zijn er wat (kleine) veranderingen: het krijtbord is ingewisseld voor een digibord, er staan meer computers op school en leerlingen leren meer verschillende vaardigheden aan. Verschillende onderwijskundigen bekeken hoe leerlingen en leerkrachten de leerprestaties kunnen vergroten. John Hattie is zo’n onderwijskundige, en professor in educatie, en onderzocht ook hoe leerlingen het best leren in de klas. Hattie heeft het boek ‘Visible learning for teachers’ geschreven, met als Nederlandse vertaling ‘Leren zichtbaar maken’.

Wil jij de prestaties van jouw leerlingen verbeteren? Wat is het effect is van bepaalde technieken die je in de klas kunt gebruiken? John Hattie (2013) bekeek wat je kunt doen in de klas om leren zichtbaar te maken. En wat werkt om de prestaties van leerlingen te verhogen.

 

De leerkracht en leerling hebben veel invloed

De invloed van de leerkracht is groot (zo’n 30% tot 50% van de onderwijsresultaten zijn toe te schrijven aan de leerkracht), samen met de verwachtingen die leerlingen hebben van de les. Daarnaast staan nog andere onderdelen uit een les in de top 10. Met bijvoorbeeld klassengesprekken en het geven van feedback, scoren leerlingen beter op school. 

In de klas kun je het geven van feedback en het doen van klassengesprekken stimuleren. Begin de les bijvoorbeeld met een klassengesprek over het onderwerp, of eindig hier de les juist mee. Wanneer leerlingen (zelfstandig) aan het werk gaan, kun jij de leerlingen feedback geven. Of laat de leerlingen elkaar juist feedback geven, zo leren leerlingen ook hoe ze feedback geven en ontvangen.