De wereld om ons heen wordt steeds digitaler. Kinderen zitten al vanaf jongs af aan op hun tablet, telefoon of computer. Ze zien elke dag video’s op YouTube, bekijken TikToks en pakken hun telefoons en typen berichtjes. Er vindt steeds meer digitalisering plaats, thuis en op school. Hoe geef je technologie een plekje in jouw groep?
Binnen de 21e-eeuwse vaardigheden is één van de vaardigheden de ‘ICT-vaardigheden’. Deze vaardigheden houden in dat leerlingen weten hoe ze met computers en diverse programma’s om kunnen gaan. Deze vaardigheden kun je al vanaf kleins af aan en divers aanbieden op school.
Jouw leerlingen leren dan bijvoorbeeld:
Weten de leerlingen hoe het internet en de computer werkt? Informatievaardigheden zorgen ervoor dat leerlingen weten hoe ze hun weg kunnen vinden met de computer, en hoe ze de juiste informatie vinden voor hun vraag. In verschillende stappen kunnen zij dan een vraag die ze hebben, beantwoorden. Met de volgende stappen werken leerlingen aan hun informatievaardigheden:
Stap 1: Welke vraag heb ik?
Stap 2: Hoe kan ik mijn vraag beantwoorden?
Stap 3: Kan ik alle bronnen gebruiken?
Stap 4: Welke bronnen heb ik gebruikt en wat staat er allemaal in?
Stap 5: Hoe kan ik andere mensen vertellen over wat ik heb gevonden?
Stap 6: Klopt het antwoord op de vraag en hoe kan ik de volgende keer nog beter zoeken?
Met informatie- en ICT-vaardigheden leren jouw leerlingen hoe ze zich kunnen bewegen op het internet. In een wereld waarin technologie steeds belangrijker wordt, is dit een vaardigheid die leerlingen goed kunnen gebruiken. Zo bereid je jouw leerlingen voor op de toekomst!
Praktische ICT-vaardigheden en digitale informatievaardigheden zijn twee van de 21e-eeuwse vaardigheden. Samen met de vaardigheden mediawijsheid en computational thinking vormen zij de basis voor het vak Digitale geletterdheid. Juf Lindinha van basisschool De Weier in Almelo geeft dit vak aan haar leerlingen in groep 5. "Mijn leerlingen zijn veel minder digitaal vaardig dan ik had verwacht", zegt ze daarover. In dit artikel lees je over haar bevindingen met het vak digitale geletterdheid, waar ze obstakels ziet maar vooral ook waarom het zo belangrijk is dat leerlingen aan de slag gaan met deze vaardigheden.