Blog voor leerkrachten in het basisonderwijs | Faqta

Drie redenen waarom Faqta samenwerkt met onderwijsadviesbureaus

Geschreven door Jochen Schoofs | 09 oktober 2025

Iedere school ontwikkelt een eigen visie op onderwijs. Daarin staat centraal wat je je leerlingen wilt meegeven en hoe je dat samen met je team vormgeeft. Het is een zoektocht: hoe organiseer je goed onderwijs, hoe werk je effectief samen als team en hoe sluit alles aan bij de behoeften van de leerlingen? In dit artikel lees je de drie belangrijkste redenen waarom we als methodemaker voor de implementatie van onze lesmethodes vertrouwen op onderwijsadviesbureaus.


Pas wanneer de schoolvisie is uitgekristalliseerd, komt de methode in beeld: een middel om de visie van de school zichtbaar te maken in de klas. Maar een methode kiezen is iets anders dan hem ook goed gebruiken in de praktijk. Daarvoor is ervaring nodig met het implementeren van een methode of aanpak
en begeleiden van het team daarbij. Daarom werken we bij Faqta samen met verschillende onderwijsadviesbureaus (OAB’s). Zij helpen scholen stap voor stap om de methode passend in te zetten, zodat het team, de leerlingen, het lesmateriaal en de visie van de school goed op elkaar aansluiten.  

1. Ieder zijn eigen expertise

Onze medewerkers weten alles van Faqta. Hun ervaring als leerkracht, onderwijskundige achtergrond en expertise in het ontwikkelen van lesmateriaal zorgen voor methodes die inhoudelijk sterk en didactisch bewezen effectief zijn.

Maar: een methode invoeren is iets anders dan een methode maken. Daarvoor is kennis nodig van veranderprocessen in scholen, van teamdynamiek en van de specifieke context waarin een school werkt. Dat is precies waar onderwijsadviesbureaus sterk in zijn. Zij kijken naar vragen zoals:

  • Hoe sluit deze methode aan bij de visie van de school?
  • Wat heeft het team nodig om er goed mee te kunnen werken?
  • Welke stappen zijn nodig om de invoering soepel te laten verlopen?

Onderwijsadviesbureaus zorgen ervoor dat een methode goed werkt in de praktijk. Ze begeleiden het team stap voor stap, bekijken wat nodig is voor leerlingen en zorgen dat de lesstof aansluit bij de manier van werken op school. Zo maken ze een lesmethode praktisch en toepasbaar voor iedereen in de klas.

2. Een frisse, objectieve blik

Een ander voordeel van onderwijsadviesbureaus is hun onafhankelijkheid. Ze zijn niet verbonden aan één methode en kijken met een open blik naar wat een school nodig heeft. Dat maakt hun advies betrouwbaar en afgestemd op de situatie van de school.

Een mooi voorbeeld is de methodematrix van Edux. Daarmee kunnen scholen methodes voor wereldoriëntatie objectief naast elkaar zetten. Niet om een keuze te sturen, maar om inzichtelijk te maken wat het beste past bij de manier van werken op school. Die objectieve blik is ook waardevol bij implementatie. Iedere school is anders: sommige teams willen veel structuur, andere juist ruimte voor eigen invulling. Een onderwijsadviesbureau helpt die vertaalslag te maken en zorgt dat de methode aansluit bij het ritme, de cultuur en de ambities van de school.

3. Ervaring en vertrouwen

Onderwijsadviesbureaus hebben jarenlange ervaring met het begeleiden van scholen. Ze kennen de uitdagingen waar leerkrachten en schoolleiders voor staan en weten hoe je plannen vertaalt naar haalbare stappen in de klas.

Die ervaring zorgt voor vertrouwen. Veel scholen werken daarom al jarenlang samen met een vaste adviseur. Die begrijpt hun context, die kent het team en weet hoe die de school verder kan helpen. Voor Faqta is dat ook belangrijk. Wij ontwikkelen methodes die breed inzetbaar zijn, maar de begeleiding moet maatwerk zijn. Daarom werken we samen met bureaus die dat vertrouwen hebben opgebouwd.

Onze partners

We werken samen met onderwijsadviesbureaus die zich bewezen hebben in de praktijk. Scholen vertrouwen al jaren op hun expertise. En wij doen dat ook.

Edux 

Edux ondersteunt scholen bij het organiseren en invoeren van nieuwe werkwijzen en onderwijsprogramma’s. Ze begeleiden teams bij veranderingen en zorgen dat aanpak en uitvoering goed aansluiten bij de dagelijkse praktijk. Hun rol is praktisch, gericht op haalbare stappen en samenhang binnen de school.

Expertis 

Expertis helpt scholen bij het ontwikkelen en uitvoeren van onderwijsvisie en -beleid. Ze adviseren teams over hoe nieuwe aanpakken in de klas geïmplementeerd kunnen worden en bieden begeleiding om het onderwijs samenhangend en effectief te maken.

Cedin 

Cedin begeleidt scholen bij het invoeren van nieuwe lesprogramma’s en onderwijsaanpakken, afgestemd op het team en de schoolcontext. Ze ondersteunen teams met praktische begeleiding en coaching, zodat veranderingen werkbaar en duurzaam worden doorgevoerd.

1801

1801 helpt scholen bij het ontwikkelen van een samenhangend onderwijsaanbod en ondersteunt teams bij de uitvoering in de praktijk. Ze richten zich op maatwerk voor school, team en leerlingen, zodat nieuwe aanpakken goed geïntegreerd worden in het dagelijks onderwijs.

Centraal Nederland

Centraal Nederland biedt onderwijsadvies en werkt daarbij samen met ouders, leerkrachten, IB’ers en schooldirecteuren vanuit een christelijke identiteit. Zo dragen zij bij aan optimale ontwikkelkansen voor leerlingen. 

Ondersteuning die aansluit op de praktijk

Samenwerking met onderwijsadviesbureaus betekent dat jij als leerkracht of schoolleider kunt rekenen op ondersteuning die aansluit bij jullie praktijk. Jij houdt de regie, wij leveren de methode en de onderwijsadviseur is de specialist die zorgt dat alles op een goede manier samenkomt. Zo ontstaat er ruimte om te blijven doen waar het uiteindelijk om draait: goed onderwijs geven aan je leerlingen.

Podcast

Onlangs ging Wouter Delken (mede-oprichter Faqta) in gesprek met onderwijsadviseurs van Edux. Ze bespraken de nieuwe kerndoelen en hoe ze scholen kunnen ondersteunen bij het implementeren daarvan. Beluister de podcast hier.