Blog

Podcast: Met Digiwijzer in gesprek over digitale geletterdheid in het onderwijs

“Ik weet helemaal niets van programmeren, dus ik weet niet waar ik moet beginnen met digitale geletterdheid.” Die uitspraak hoort Wesley Kneppers, implementatiemanager digitale geletterdheid, regelmatig in gesprekken op scholen. Gelukkig blijkt gaandeweg zo’n gesprek wel dat er in de klas vaak onbewust al veel meer aan digitale geletterdheid wordt gedaan dan gedacht. 

In onze podcast De Kennisbasis gaan we met experts het gesprek aan over waar we met zijn allen tegenaan lopen in het onderwijs. Voor deze eerste aflevering van De Kennisbasis ging Wouter Delken, mede-oprichter van Faqta, in gesprek met Wesley Kneppers. Als implementatiemanager bij DigiWijzer is hij expert op het gebied van hoe je digitale vaardigheden een plek kunt geven in je lesprogramma. Samen bespreken ze wat er in een les behandeld kan worden, maar vooral ook wat het vak precies inhoudt. Hoe zit het eigenlijk met de kerndoelen? En hoe zorg je er als school voor dat je in 2027 aan de wettelijke eisen voldoet?  

Wat houdt digitale geletterdheid in?

Tijdens het gesprek vertelt Wouter dat hij laatst een presentatie over digitale geletterdheid gaf aan een groep ICT-coördinatoren: “Die hadden zelf nog een aha-moment toen we bespraken waar het bij dit vak nou eigenlijk over gaat.” Het blijkt in de praktijk namelijk nog lang niet altijd duidelijk te zijn waar het bij digitale vaardigheden om draait. Zeker nu er ook vernieuwde kerndoelen aankomen. 

Wesley denkt dan ook dat een gebrek aan kennis een van de struikelblokken is op dit moment. Hij raadt teams dan ook aan om eerst een inventarisatie te doen om te achterhalen waar de school staat. “Wat wordt er al gedaan op het gebied van digitale geletterdheid? En waar willen we als school naartoe?” 

Wesley Kneppers en Wouter Delken in gepsprek tijdens hun podcast over digitale geletterdheid
Wouter Delken en Wesley Kneppers in gesprek over digitale geletterdheid: wat zijn digitale vaardigheden en hoe zorgen we ervoor dat alle scholen hiermee aan de slag gaan?

Vanaf 2027 is digitale geletterdheid verplicht

Ze merken allebei in hun contact met scholen dat het met de praktische ICT-vaardigheden meestal wel goed zit. Leerkrachten verwerken die bijvoorbeeld in hun wereldoriëntatieles wanneer er een werkstuk gemaakt moet worden. Wat betreft andere domeinen is de materie vaak nog onbekend en weten leerkrachten niet waar ze moeten beginnen. Computational thinking is daar een goed voorbeeld van. “We zien dat heel veel leerkrachten niet weten dat daar ook getallenreeksen en patronen onder vallen. En ritmes in muziek of stapsgewijs denken. Dat soort zaken.” Wouter denkt daarom dat het bij het opleiden van schoolteam vooral zaak is om digitale geletterdheid minder spannend te maken: “Of in ieder geval minder mysterieus.” 

Daar ligt volgens de twee een grote uitdaging die we met zijn allen aan zullen moeten gaan. Wesley: “Vanaf 2027 wordt digitale geletterdheid echt een verplicht onderdeel waar ook op beoordeeld gaat worden. Omdat het een van de basisvaardigheden is. Net als rekenen en taal.” Wouter reageert: “Je moet eraan voldoen. Anders heb je bij wijze van spreken een minnetje bij de onderwijsinspectie.”

Luister de volledige podcast over digitale geletterdheid

In deze aflevering van De Kennisbasis hoor je hoe je digitale geletterdheid behapbaar kunt maken zodat je als school straks aan de eisen voldoet. Luister hem nu en kom erachter wat jij kunt doen om een volgende stap in digitale geletterdheid te zetten. 

 

Nog geen reacties

Laat een reactie achter