Je kunt op verschillende manieren bekijken of leerlingen de stof onthouden hebben. Je kunt bijvoorbeeld focussen op reproductie van de lesstof, of meer een focus leggen op de opgedane vaardigheden van de leerlingen. Lees in dit artikel welke toetsvorm goed bij je past. Met tips die je gelijk kunt gebruiken in de klas!
Wil je weten of jouw leerlingen de stof goed hebben onthouden? Met behulp van een toets kun je dit doen. Met bijvoorbeeld het invullen van meerkeuzevragen laten jouw leerlingen zien of ze de stof begrepen én onthouden hebben.
Vind je het belangrijk om vooral de vaardigheden van de leerlingen te bekijken? Met een portfolio kun je zien hoe jouw leerlingen zich ontwikkelen. Met opdrachten die de 21e-eeuwse vaardigheden stimuleren, kun jij direct zien hoe jouw leerlingen op school bezig zijn. Op de volgende afbeeldingen zie je voorbeelden van opdrachten die je in een portfolio zou kunnen gebruiken:
Misschien wil je weten wat leerlingen zelf van een thema of les vonden. Met een gesprek of evaluatieformulier kunnen de leerlingen laagdrempelig aangeven wat ze vonden van de les. Een voorbeeld van zo’n evaluatieblad zie je hieronder:
Zo kun je op verschillende manieren een thema of les afsluiten. Kies de manier die bij jou en de leerlingen past, zodat jij de leerlingen kunt beoordelen zoals jij dat het fijnst vindt.