We hebben 3 online tools voor je uitgezocht die het digitale leven van je leerlingen gemakkelijker maken en die jij stiekem ook gaat gebruiken. Plus nog een tip om efficiënter online te werken zodat je minder snel afgeleid raakt.
Voor leerlingen met dyslexie beschik je vast al wel over handige oplossingen waarmee ze tekst op hun scherm voorgelezen krijgen. Maar ook voor andere leerlingen kan dit handig zijn. Laaggeletterde leerlingen bijvoorbeeld of leerlingen die Nederlands als tweede taal hebben. Maar eigenlijk voor iedereen die wat meer moeite heeft met lezen. Voor Chrome en Firefox is er de extensie Read Aloud. In de browser van Microsoft, Edge, zit al een voorleesfunctie ingebouwd.
Op internet wordt de structuur van webpagina’s door middel van zogenaamde heading tags aangegeven. Vergelijkbaar zoals je hoofdstukken, paragrafen en alinea’s van elkaar onderscheidt. Toch kun je op internet niet altijd even duidelijk zien hoe een website of een webpagina inhoudelijk in elkaar steekt. Met behulp van de extensie HeadingsMap wordt dit overzichtelijk gemaakt. Aan de zijkant van je scherm verschijnen dan alle kopjes. Net als een soort inhoudsopgave in een boek.
Als je kleurenblind bent, is niet iedere website even toegankelijk. En soms zijn de kleuren op een website zo afleidend dat je die liever in grijstinten zou zien. Met de Chrome-extensie High Contrast (Fix Contrast voor Firefox) kun je iedere webpagina toegankelijker maken. Door het contrast te verhogen, de kleuren in negatief weer te geven of alles in grijstinten te zetten.
Wist je dat je je beter kunt concentreren als je witte of gele letters op een zwarte achtergrond hebt? Voor leerlingen met dyslexie wordt het lezen daardoor zeker gemakkelijker gemaakt. Ook dit kan met deze browserextensies.
Het is heel verleidelijk om steeds maar weer een nieuw tabblad te openen als je online bezig bent. Je leerlingen zullen dit waarschijnlijk ook vaak doen. Dit kan enorm afleiden van waar je mee bezig bent. En je bent vaak aan het bladeren tussen alle tabbladen wat tijd kost.
Leer je leerlingen daarom aan om bladwijzers of bookmarks te gebruiken. Begin bijvoorbeeld met de websites die je in de klas al vaak gebruikt. En laat ze steeds alle tabbladen afsluiten die ze voor een bepaald onderwerp niet nodig hebben.
Met het vak digitale geletterdheid maak je jouw leerlingen digitaal vaardig. Een juist gebruik van digitale tools is daarvan slechts een onderdeel. Het vak digitale geletterdheid bestaat namelijk uit veel meer vaardigheden en competenties. Wil je meer weten over dit schoolvak en hoe je met de methode voor digitale geletterdheid van Faqta je leerlingen digitaal vaardig maakt? Je ontdekt het hier.